sobota, 29 listopada 2014

wegański krem do tortu, lodów lub innych ptysiów czy karpatek bez glutenu, bez kazeiny, bez jajek,bez cukru

Za tydzień Miko ma Mikołajki, które jak co roku zamierzamy hucznie obchodzić.
Z tej okazji zrobiłam próbny tort naleśnikowy - nie pierwszy, ale poprzednie były z kajmakiem)(na tort naleśnikowy na pewno wrzucę przepis na dniach).
Jednak dziś nie chciało mi się kajmaku, a bardziej smaku i konsystencji śmietany.
A jeszcze bardziej to chciało mi się smaku kremu tortowego, który robi moja Mama (niestety z glutenem, kazeiną i cukrem w czystej postaci).
I wiecie co?
Udało się :)


Składniki na tortową porcję kremu:


  • 150 gramów nerkowców namoczonych około 2 godziny, bez wody
  • 2 czubate łyżki masła klarowanego (więc wcale nie wegański, ale żeby był wegański, wystarczy zamienić masło klar na tłuszcz koko, jednak z masłem klar jest wg mnie smaczniejszy)
  • 2 czubate łyżki ugotowanej kaszy, może być lekko rozgotowana, byle nie kleik.
  • 2 łyżki soku z cytryny
  • 2 łyżki ekstraktu z wanilii - koniecznie na spirytusie (tu tkwi sekret smaku tego kremu)
  • 2 łyżki octu winnego jabłkowego (robię sama, mój jest słodkawy, o aromacie goździków)
  • 3 łyżki miodu (najlepszy będzie malinowy lub wrzosowy, wszystkie o delikatnym, nieżywicznym smaku) - jeśli chcesz, możesz też dodać po prostu cukier :) 
  • woda, w której moczyły się nerkowce, do uzyskania konsystencji (może być niepotrzebna)
  • maleńka szczypta soli


Wykonanie:

- Kilka godzin wcześniej lub poprzedniego dnia:

1. Nerkowce przepłucz, a potem namocz w niewielkiej ilości wody na przynajmniej 2 godziny lub dłużej. Im dłużej tym lepiej, aż do 12 godzin.
2. Ugotuj i wystudź kaszę.

- Krem - wykonanie:

3. Kaszę zblenduj z nerkowcami na mus, dodając stopniowo lekko roztopiony ale jeszcze stały tłuszcz oraz resztę składników.
4. Krem powinien mieć dość gęstą konsystencję, jeśli się leje z łyżki, dodaj trochę kaszy, jednak staraj się, aby pozostał gęsty ;)
5. Blenduj krem tak długo, aż nie będą wyczuwalne grudki i nierówności, a masa nabierze bąbelków ;)
6. Smaruj nim tort lub zjedz go łyżeczką :)


Na zdjęciu w wersji z niegotowym jeszcze tortem z kasztanowych naleśników :)





Smacznego :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...